Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

PREMACKS PRINCIPER

Här samlar vi olika typer av dokument, mallar och instruktioner (artiklar). Här kan vi även ladda upp flash, bilder, instruktionsvideos m.m

PREMACKS PRINCIPER

Inläggav oOfalkholtOo 15 okt 2008 16:47

Hejsan!

i nyaste numret av canis tidningen fanns det med en artikel om "Premacks principer"

Har någon läst????

I vilket fall som helst så tyckte jag denna artikel va såååå fascinerande!

Handlar i princip om att använda omgivningen som belöning, istället för att ha en konstant konflikt med andra hundar/människor/dofter/vildadjur/jakt m.m

tex om min hund alltid stoppar nosen i backen är det förmodligen det som hon alldra helst vill göra.... så om jag då rycker och säger nej (klassiskt) så får jag en snabb respons med 2 sek senare är hon med nosen i backen igen = gräset blir MER intressant, eftersom det är förbjudet just då!
...om jag lockar på henne lär hon sig ingenting på det, MEN om jag väntar ut en ögonkontakt/sitt/ligg sen ett varsegod/tack och låter henne nosa bäst hon vill i gräset lär jag henne att allt intressant kommer via mig!! ;)

det är bara att räkna ut vad som är mest intressant för hunden just då helt enkelt och man får en hund som ser dig som jordens mittpunkt, även om det sitter 3 harar på fältet och doftar UNDERBART :D

ULTIMATA TESTET: min schäfer tik fick vittring på en hare och så fick vi båda syn på den efter ett tag... jag sa sitt, och krävde ögonkontakt och sa sedan tack och pekade mot fältet...hon stack iväg som en pil, när hon hade varit borta i ca 5 sek visslade jag och vem tror ni kom som en pil tillbaka (med massa beröm från mig) igen krävde jag ögonkontakt och ett sittande och skickade ut henne på jakt... 5sek vissling hon kom DIREKT, vände i språnget!!!! :shock:

i artikeln menade dom att man inte förstäker har jakten utan istället tar bort det fascinerande och förbjudna över det!!!!

är det någon här som har testat?
jag tror det finns massa träffar om man googlar premacks principer....
oOfalkholtOo

Återgå till Dokument, mallar och instruktioner