Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

Control unleashed

Rösta på olika hundböcker.

Re: Control unleashed

Inläggav Barbara 24 okt 2008 14:26

På sidan 25 vaknade jag till. Där stod att reaktivitet är en informationssökande strategi :idea:
På sidan 26 talas det om hur otroligt viktig strukturer är för dessa hundar :idea:

Har själv läst ut kapitel 4 och "fastnat" där. Tycker resonemangen kring olika problem och lösningar är tankeväckande, nytt tänk har jag fått till kring vissa saker och några strukturförändringar jobbar jag på för jag känner att det verkar sunt och rätt.

Reaktiva hundar är den ena ytterligheten och blockerade är den andra men bådas reaktioner är sätt att hantera sin ängslan står också nånstans i boken.

Tror att du snart är "fast" :P

Det vore ju sådär kul om du efter lång väntan blir besviken, kanske du hunnit blåsa upp dina förväntningar. Lite mycket ibland om agility kan jag tycka men även i dom delarna finns det godsaker att plocka ut och ta till sig.
Användarvisningsbild
Barbara

Inläggav Corywelour 24 okt 2008 23:33

Barbara skrev:På sidan 25 vaknade jag till. Där stod att reaktivitet är en informationssökande strategi :idea:
På sidan 26 talas det om hur otroligt viktig strukturer är för dessa hundar :idea:

Alltihopa är oerhört passande! Ser jag till att ha fasta regler, och alltid går efter dom, funkar vardagen till 99%, men har jag en dag för brottomt, eller glömmer bort, och hoppar över nått steg i de vanliga rutinerna runt olika aktiviteter, blir det fel direkt, stressen går igång och han måste hålla koll på hela världen, är som om han måste ha full kontroll och den har han bara om jag visar att allt är som det ska genom fasta rutiner. Lite som autism tycker jag, och hoppas jag inte trampar på några tår?
"There are two kinds of leaders, the Saddam Hussein type or the Gandhi type. Both types, people listen to. What kind of dog parent do you want to be?"
Användarvisningsbild
Corywelour

Inläggav Barbara 25 okt 2008 00:20

Corywelour skrev:
Barbara skrev:På sidan 25 vaknade jag till. Där stod att reaktivitet är en informationssökande strategi :idea:

Alltihopa är oerhört passande! Ser jag till att ha fasta regler, och alltid går efter dom, funkar vardagen till 99%, men har jag en dag för brottomt, eller glömmer bort, och hoppar över nått steg i de vanliga rutinerna runt olika aktiviteter, blir det fel direkt, stressen går igång och han måste hålla koll på hela världen, är som om han måste ha full kontroll och den har han bara om jag visar att allt är som det ska genom fasta rutiner. Lite som autism tycker jag, och hoppas jag inte trampar på några tår?

Mina tår är små, och inte gjorde det ont heller - mycket, mycket intressant reflektion du gjort tycker jag!!!

Genast far mina tankar till foder/mat. Vad gör egentligen alla tillsatser som finns i hel och halvfabrikat? Förr fanns väl knappeligen autism lika lite som reaktiva hundar. Var skulle man finna forskning kring detta? Jag tror det finns ett samband. Trots liten möjlighet till frysförvaring kanske jag faktiskt ska ta en funderare till kring hemmalagad mat.

Finns det någon som hört/läst om detta tro?

Superbra reflektion, jag tänkte själv inte så långt när jag skrev det... men kände att det fanns nåt av värde där.
Användarvisningsbild
Barbara

Inläggav Corywelour 26 okt 2008 16:28

Barbara skrev:
Corywelour skrev:

Mina tår är små, och inte gjorde det ont heller - mycket, mycket intressant reflektion du gjort tycker jag!!!

Genast far mina tankar till foder/mat. Vad gör egentligen alla tillsatser som finns i hel och halvfabrikat? Förr fanns väl knappeligen autism lika lite som reaktiva hundar. Var skulle man finna forskning kring detta? Jag tror det finns ett samband. Trots liten möjlighet till frysförvaring kanske jag faktiskt ska ta en funderare till kring hemmalagad mat.

Finns det någon som hört/läst om detta tro?

Superbra reflektion, jag tänkte själv inte så långt när jag skrev det... men kände att det fanns nåt av värde där.

Vissa menar ju att proteinet som finns i vissa foder idag skapar de här hundarna som blir som exploderande bomber, så kan ju ha något med det att göra, jag är inte bra nog på allt såntdär för att kunna sätta mig in i det :-)

Dock är det ju lite svårt...t.ex med människor och sjukdomar, ADHD-barn, (ochdiv. andra bokstavskombinationer), autism osv. kunde ju förut ses bara som mentalt sjuka eller jobbiga barn / Vuxna som sattes på mentalsjukhus eller skyfflades undan, eftersom diagnoserna inte fanns, eller så är det så att vi i dagens samhälle, har skapat mer av varan "sjukdom", b.la. p.g.a vad vi stoppar i oss och våra barn.
"There are two kinds of leaders, the Saddam Hussein type or the Gandhi type. Both types, people listen to. What kind of dog parent do you want to be?"
Användarvisningsbild
Corywelour

Inläggav Marta 27 okt 2008 12:51

JAG ÄR FAST!!!!

Vilken fantastisk bok! Jag upplever ena aha-upplevelsen efter den andra. Det är inte så väldigt omvälvande eller annorlunda ifrån hur jag jobbar idag elle hur jag har jobbat hittills, men förståelsen från författarinnan- att det finns hundar som min och att de går att träna känns så skönt! Några små övningar har vi redan börjat testa och tänk vad små förändringar i ens träning/förhållande till sin hund kan göra! Det är ju just de där små små nyanserna som gör skillnad.

Min hund skulle behöva grundtränas på flera av momenten innan han skulle vara redo för att delta på en CU-class, det framgår tydligt - det var det jag missuppfattade. Övningarna passar nog alla hundar men frågan är om de kan gå kurs direkt.

"Tur" för oss då att det inte finns några sådan kurser här utan att vi får träna på i vår ensamhet...

Det känns så befriande att läsa den här boken så det är inte klokt! Nu kan jag jobba vidare och stärka upp honom ytterligare, jag kan släppa alla tankar på att jag varit för försiktig med honom, ibland har tanken slagit mig om jag har skapat det här beteendet genom att vara för försiktig med honom men nu inser jag att det är nog tur att jag inte satt honom under större press.

Jag kommer att sträckläsa boken och börja lite smått med några av övningarna, när jag kommit igenom boken så skall jag jobba mig igenom den på djupet kapitel för kapitel.
Marta

Inläggav Tina 27 okt 2008 14:41

Marta va roligt att du hittar saker du har nytta av.

Barbara, jag tror du är på rätt väg i dina tankegångar om fodret. Min Sabina var en väldigt jobbig hund, stressad och varvade upp på nolltid utom kontaktbarhet. Jag började med BARF efter att ha läst om berikning och hon lugnade sig betydligt. Jag tycker mig märka att många valpar som har stressbeteenden också har problem med magen och själv är jag övertygad om att torrfoder inte är bra för våra hundar.
Användarvisningsbild
Tina

Inläggav Hera 27 okt 2008 17:41

Tina skrev:Marta va roligt att du hittar saker du har nytta av.

Barbara, jag tror du är på rätt väg i dina tankegångar om fodret. Min Sabina var en väldigt jobbig hund, stressad och varvade upp på nolltid utom kontaktbarhet. Jag började med BARF efter att ha läst om berikning och hon lugnade sig betydligt. Jag tycker mig märka att många valpar som har stressbeteenden också har problem med magen och själv är jag övertygad om att torrfoder inte är bra för våra hundar.

Nu kanske det blir lite off-topic men vad gäller torrfodret håller jag med dig!
När jag hittade rätt färskfrystfoder till Hera blev magen så mycket bättre och idag är hon kolugn i alla situationer här hemma:) Förrut var hon väldigt känslig och tålde inte så mycket godis men nu verkar det mesta fungera! :D
Användarvisningsbild
Hera

Inläggav Barbara 27 okt 2008 21:43

Marta skrev:JAG ÄR FAST!!!!

Vilken fantastisk bok! Jag upplever ena aha-upplevelsen efter den andra. Det är inte så väldigt omvälvande eller annorlunda ifrån hur jag jobbar idag elle hur jag har jobbat hittills, men förståelsen från författarinnan- att det finns hundar som min och att de går att träna känns så skönt! Några små övningar har vi redan börjat testa och tänk vad små förändringar i ens träning/förhållande till sin hund kan göra! Det är ju just de där små små nyanserna som gör skillnad.

Det visste jag väl att du skulle bli :lol: Själv är jag också fast... på kapitel 4 :lol:

Tränar mycket på kontakt och ska jobba upp det till ett "automatisk" beteende plus att jag gjort precis som du, små förändring som ger stor skillnad. Ja, visst var det som bomull för hjärtat det att förstålsen för "oss" finns där så tydlig.
Användarvisningsbild
Barbara

Inläggav daru 06 nov 2008 00:32

Slog till på ett exemplar. Var så länge sedan man läste en ny hundbok och den här verkar extremet intressant för oss. Hoppas på trevlig läsning och diskussioner här sedan. :)
In search for truth...
Hemsida/blogg: http://www.hectorhund.se
/David Rutberg
Användarvisningsbild
daru

Inläggav MariaY 06 nov 2008 01:17

Barbara skrev: Förr fanns väl knappeligen autism lika lite som reaktiva hundar. Var skulle man finna forskning kring detta? Jag tror det finns ett samband.

Helt och hållet off-topic, men:

De första vetenskapliga beskrivningarna av autism kom under 1940-talet.
Det betyder inte att tillståndet inte funnits långt tidigare, förmodligen under hela människans historia. Det har bara kallats för andra saker tidigare.
Det finns idag inget vetenskapligt stöd för samband med kost. Största riskfaktorn är genetisk.

Reaktiva hundar har det säkert också alltid funnits, men lika lite som man hade tålamod och tolerans för medmänniskor som inte "funkade" förr i tiden, hade man väl det för hundar som inte funkade som man ville.

Även hos hundar har man kunnat påvisa stor genetisk påverkan när det gäller reaktivitet och t ex rädslor.

Därmed inte sagt att det är gener som styr allt, miljö och erfarenheter påverkar givetvis också beteende!

Annars skulle det ju vara kört både för hundtränare och "människotränare"!
MariaY

FöregåendeNästa

Återgå till Böcker