Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

Klickertränande valpköpare

Här kan vi "chit chatta" med varandra, eller .. snacka b***s*** om man så vill :D

Klickertränande valpköpare

Inläggav AnnaH 08 feb 2010 01:04

Jag håller på och letar efter en till hund, och tittar runt på uppfödares hemsidor osv. Började fundera lite kring presentation av sig själv, erfarenheter osv.

Har ni som valpköpare blivit ifrågasatta av uppfödaren när ni berättat att ni klickertränar? Att ni tänker träna tex jakt eller vallning med klickerprinciper?

Har ni t o m blivit nekade köp? Eller kanske valt bort en kennel pga dess träningstänk?
Användarvisningsbild
AnnaH

Re: Klickertränande valpköpare

Inläggav Aremea 08 feb 2010 01:21

Jag inte så mycket valde bort kennel, som valde kennel! En av de viktigaste delarna av kennelvalet är att jag vill stödja deras syn på djur, alltså är träningen med iaf positivt tänk väldigt viktigt för mig!

Jag mötte en del skepticism från några uppfödare när jag berättade att jag skulle klickerträna min vallhund. Tror dock att vi valt bort varandra av andra skäl också om vi inte spruckit på det.

/Aremea
Aremea

Inläggav Madeleine 08 feb 2010 03:50

Jag tror att jag blivit bortvald av en kennel på grund av klickerträningen, men uppfödaren var väldigt luddig i svaren överhuvudtaget så jag kan inte vara säker. Men förmodligen så var det i alla fall en av anledningarna. Det gjorde faktiskt mig avskräckt från att "annonsera ut" mitt träningstänk i första kontakten med andra kennlar...

Nu när jag skrev ner det kom jag på en sak:
Jag blev utsatt för positiv bestraffning och därför slutade jag bjuda det beteendet. Tänker jag rätt eller är min hjärna luddig så här mitt i natten (ha överseende med skrivfel på grund av nämda orsak ;) )?
Madeleine

Inläggav SofiaK 08 feb 2010 08:49

Jag har inte sagt något om hur jag tränar när jag pratar med uppfödare. Jag tycker väl egentligen inte att de har med det att göra; faktiskt.
Jag vet att det inte skulle vara populärt att börja prata om klickerträning i jakten, och en orsak är att jag inte tror att de vet riktigt vad det innebär att jobba enligt klickerprinciperna.
Jag vill heller inte skapa någon klyfta för även om uppfödarna inte tränar på riktigt samma sätt, så finns det mycket som är gemensamt i träningen. Har jag möjlighet att få träna med några av de duktigaste i Dalarna så tänker jag inte "kasta bort" det genom att börja diskutera metoder.
Sen kommer det antagligen tillfällen när man har olika åsikter, men den dagen den sorgen ;)
Matte till Ragnar (showlabbe) f. 2001 och Bosse (mellanpudel) f.2008 och Doris (jaktlabbe) f. 2010
Användarvisningsbild
SofiaK

Inläggav Vickan 08 feb 2010 10:52

Jag tycker som SofiaK att uppfödaren inte har att göra med hur jag tränar. Nu när jag köpte min mallevalp sa jag inget om att jag klickertränar, mest för att det aldrig riktigt kom upp. I och för sig pratade vi lite om träning, men det var mer om vad man bör lära en valp än om hur man ska lära den det. Dock fick jag bl a med lite träningsråd när jag hämtade henne och de verkade vara hämtade direkt från Järveruds Din hund och det stod bl a att man skulle lära valpen "nej" genom att ta den i nackskinnet. Jag valde förstås att strunta i dessa råd, eftersom uppfödaren faktiskt inte har att göra med hur jag tränar min hund.

Kanske var jag lite fördomsfull också, men jag har en känsla av att många malleägare och malleuppfödare inte har mycket till övers för klickerträning (i alla fall "äkta" klickerträning och inte bara att lära in vissa moment med klickern som belöningsmarkering). Hade jag köpt en annan ras hade jag kanske berättat att jag klickertränar, men jag undvek att berätta det för Chansas uppfödare.

Dock är det inget som jag precis hållit hemligt heller. Jag skriver ju en del om min träning i min blogg och jag vet att uppfödaren läste där för att bilda sig en uppfattning om mig som valpköpare (eftersom jag föreslog att han skulle göra det) så det är möjligt att han visste att jag klickertränar även om vi aldrig pratat om det.
Vickan

Inläggav Trasselsudd 08 feb 2010 12:12

Jag valde faktiskt min uppfödare dels pga att de har en bra djursyn och syn på inlärning, uppfödaren är själv IMMI-instruktör. Deras hundhållning var en orsak, bland andra, varför valet föll på just den kenneln. Jag var öppen med att jag klickertränar, men vi har lite olika syn på vad som bör tränas och när.

När vi började diskutera vallning så gick våra åsikter isär lite, jag har då valt att inte gå in mer i den diskussionen utan bara lyssnat av deras tankar ungefär. Att våra åsikter gick isär lite tror jag också beror på att de inte riktigt är säkra på vad klickertänket innebär, annat än att man använder en klicker.Hur jag sedan väljer att träna är inte deras sak.

För mig var det väldigt viktigt att hitta en uppfödare som stödjer mig i vad jag än väljer att göra med min hund, men det innebär ju inte att man behöver träna på samma sätt, eftersom jag gärna vill ha en nära kontakt med uppfödaren. Det har jag helt klart lyckats hitta :) .
Senast redigerad av Trasselsudd 11 feb 2010 18:42, redigerad totalt 1 gång.
Trasselsudd

Inläggav AnnaH 08 feb 2010 16:31

Många intressanta inlägg! Jag återkommer till tråden senare idag.
Användarvisningsbild
AnnaH

Inläggav Noora 08 feb 2010 18:22

Kikkas uppfödare har sina hundar till sällskap och utställning, så vi diskuterade inte speciellt mycket om träning och klickerträning kom inte upp. De rekommenderade nog en vardagslydnadskurs. De var bara nöjda när jag var så ivrig på att göra mycket allt möjligt med hunden :D Det är säkert lite annan sak om man ska ha en brukshund och/eller uppfödaren själv är seriös med någon annan hundsyssla än utställningar.

Jag skulle kanske inte ta upp klickerträning eller annat träningsmetodik om uppfödaren inte specifikt frågar. Det finns en risk att man låter lite... speciell :mrgreen:
Noora

Inläggav AnnaH 08 feb 2010 20:50

Jag tycker ju inte heller att uppfödaren har med att göra hur jag vill träna min hund. Men om man vill vara med på tex kennelträffar, träna ihop eller få hjälp på något sätt kan det bli knepigt.

Jag tycker att det känns viktigt att man trivs ihop, eftersom man kanske kommer att ses på tävlingar och prov. Här tänker folk säkert väldigt olika, men för mig är det viktigt att uppfödaren är sympatisk och någorlunda delar min hundsyn. Samtidigt vill man ju inte missa en toppenhund bara för att man inte gillar uppfödaren. Svårt! :lol:

Fortsätt gärna svara!
Användarvisningsbild
AnnaH

Inläggav SofiaK 09 feb 2010 08:49

AnnaH skrev:Jag tycker ju inte heller att uppfödaren har med att göra hur jag vill träna min hund. Men om man vill vara med på tex kennelträffar, träna ihop eller få hjälp på något sätt kan det bli knepigt.

Jag tycker att det känns viktigt att man trivs ihop, eftersom man kanske kommer att ses på tävlingar och prov. Här tänker folk säkert väldigt olika, men för mig är det viktigt att uppfödaren är sympatisk och någorlunda delar min hundsyn. Samtidigt vill man ju inte missa en toppenhund bara för att man inte gillar uppfödaren. Svårt! :lol:

Fortsätt gärna svara!

Nu har jag fått veta att det blir en liten jaktlabbetik från Moormans till mig! Tror hon ska heta Doris ;)
Så, nu är jag mitt upp i frågeställningen :D !

Jag tycker att det verkar vara trevliga människor, uppfödarna och tikens ägare. Jag tycker att de har ett fint och kärleksfullt sätt med hundarna i vardagen (det som jag sett) och på något sätt känns det som det viktigaste.
Så jag gillar dem, även om vi kanske inte kommer att dela synen på träningsupplägg alla gånger.

Visst kan det försvåra kennel- och träningsträffar, men det är ju ändå hunden som jag ske leva med de närmaste 15 åren (hoppas jag), inte uppfödarna.
Förhoppningsvis kan de ändå acceptera mig som jag är, och jag får försöka att vara lite extra förberedd när vi ska träna för att inte slänga in hunden i osjysst svåra situationer som den inte kan hantera.
Matte till Ragnar (showlabbe) f. 2001 och Bosse (mellanpudel) f.2008 och Doris (jaktlabbe) f. 2010
Användarvisningsbild
SofiaK

Nästa

Återgå till Chit-Chatt