Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

Utmaning i frishejping

Här får du tips på roliga trix eller lösningar när du kört fast på det där partytricket du ska ha till festen.

Re: Utmaning i frishejping

Inläggav Fanny 20 jan 2009 23:29

http://www.klickerklok.se/blog/shejping-med-shejpa/

Två filmer och lite förklaringar på dagens shaping med Shejpa
The person who says it cannot be done should not interrupt the person doing it

www.klickerklok.se
Användarvisningsbild
Fanny

Inläggav zaza 21 jan 2009 16:50

Vi fick en rejäl setback...stora hunden tappade metallapporten och blev rädd för skramlet. Om från början... :( Borde naturligtvis förutsett detta och vant henne vid ljudet redan innan.

Lånehunden kom till "frys-apport" innan hon lämnade mig innan idag (åker hem till "riktiga" husse och matte). Hon började också gripa och ge mig i handen. :)

Och lilla hunden...Hon är på topp för tillfället. Apportering är favorit, i alla former. :D
Användarvisningsbild
zaza

Inläggav vitahunden 22 jan 2009 12:07

LinaS skrev:Ni som frishejpat mycket på senare tid - märker ni någon skillnad på era hundar i hur de hanterar frustration? Det gör vi!

Vi har bara shejpat då och då förr, men nu har vi kört några korta pass varje dag i ett par veckor, och jag märker tydligt på Pejla att hon "tänker" mer och mer. Rörelserna är inte riktigt lika snabba längre, hon kan prova någon liten variant på ett beteende som hon just provat men inte fått k/b för (till skillnad mot att som förut prova ett helt annat beteende, jättesnabbt, och sedan ytterligare ett annat, jättejättejättesnabbt).

Jag börjar verkligen inse en annan positiv sida av shejpingen, förutom att det är roligt; hur mycket hunden faktiskt börjar jobba och tänka! Det är en sak att läsa om det och testa på litegrann, mot att faktiskt se och känna det hända själv med egen hund. Häftigt tycker jag!

Mitt i prick Lina!!! :D

Vi har sedan tidigare bara frishejpat in en sak, backa. Så i går bestämde mig för att verkligen ta tag i denna utmaningen och testa “fyra tassar in en skål”. Under en kväll kom vi så lång att hon har fyra tassar i en bibliotekskorg (en sån där man kan fälla ihop). Två tassar i gick på tre klick men sedan… Hon brukar bli frustrerad, skäller och testar en massa olika saker när hon inte riktigt förstår vad det är jag vill att hon ska göra. Mycket riktigt så även denna gång. MEN, efter ett tag så började hon tänka!!! Det var så häftig att se. Frustrationen var som bortblåst. Jag började klicka för att hon rörde bakbenen, i början var det som om hon inte tänkte på att de fanns. Hon lyfte dem högre och högre. Provade att flytta sig runt lådan med framtassarna i. Till slut var hon med ena bakbenet på kanten. Japp, tre tassar i och så vips… Fyra tassar i!!! Vi delade upp träningstiden i tre pass. Ett första lite längre och sedan två korta. Jag är imponerad över hur snabbt det ändå gick och ikväll ska det bli en mindre låda för att till slut komma ner till en skål…
Användarvisningsbild
vitahunden

Inläggav LinaS 22 jan 2009 15:55

Oh!
En annan sak. Visst blir man bättre på att sätta kriterier?

Håller på med att lyfta höger framtass stående, och jäklars vad petig jag börjar bli mot hur jag brukar vara. Hon får INGENTING om hon stöter i mig med tassen, och jag är faktiskt förvånad över hur snabbt krafsandet på mig försvann, bara jag var konsekvent och höll på kriteriet.

Skippade lyftandet från ligg och körde på med lyft från stå direkt. Lite utmaning ska det ju vara! :)
Har ny blogg på mixr.se:
http://www.mixr.se/blog/user/30
Användarvisningsbild
LinaS

Inläggav Marta 22 jan 2009 16:33

Håller med! Jag är så mesig annars, gör det alldeles för enkelt, livrädd för att han skall lägga av eller bli frustrerad. Nu står jag på mig lite mer och låter honom jobba vidare - det gör honom både mer uthållig och att han vågar testa lite mer, han verkar dessutom tycka att det är roligare när det blir lite svårare!
Marta

Inläggav Tajma 22 jan 2009 23:41

LinaS skrev:Oh!
En annan sak. Visst blir man bättre på att sätta kriterier?

Håller på med att lyfta höger framtass stående, och jäklars vad petig jag börjar bli mot hur jag brukar vara. Hon får INGENTING om hon stöter i mig med tassen, och jag är faktiskt förvånad över hur snabbt krafsandet på mig försvann, bara jag var konsekvent och höll på kriteriet.

Skippade lyftandet från ligg och körde på med lyft från stå direkt. Lite utmaning ska det ju vara! :)

Absolut! Jag tycker också att man blir allt duktigare på att "freestyla" som jag kallar det, dvs jag kan byta kriterie mitt i passet om jag ser att något annat blir mer effektivt. Även om man gjort upp en grov plan i huvudet så kan det ju visa sig att vissa saker faller pga något. Hunden blir duktig på att vara flexibel med det också tycker jag.
Tajma

Inläggav Madelen 24 jan 2009 18:45

Vilken rolig tråd. Jag kom av en tillfällighet på idag att Kiwi faktiskt kan erbjuda på nya saker, bara jag är snabb nog och fångar tillfället.

Några pratade om snurra, där fuskade jag. Johan satt bakom Kiwi och jag sa "gå till Johan", hon vände sig om och jag klickade :) - snurr. Efter det så erbjuder hon det titt som tätt, men nästan bara då hon inte kommer på något annat och nästan alltid med ljud så jag kan ju inte belöna det så ofta tyvärr.

Jag tränade idag och koncentrerar mig ju som vanligt på att hon ska vara tyst och upprepa beteenden. Så var det dags för ett nytt beteende och jag räknade med att det skulle bli backa. Men så blev det inte, hon la sig ner och backade därifrån...kryp bakåt alltså. För en gångs skull var jag med och lyckades fånga det!!!

Så det blir vår första utmaning, kryp baklänges :) .
Användarvisningsbild
Madelen

Inläggav magi 26 mar 2009 21:32

jag har försökt ge mig på "sitta fint".. har lite svårt och sätta kriterier bara..

sitta på rumpan är kanske ett bra första steg - klick
röra lite på tassarna - klick
lyfta tassarna - klick
lyfta andra tassen - klick

hmmm och sen då?? ;)
nu sitter hon och vevar.. höger.. sen vifta med vänster.. ska jag försöka pricka in något lägre där hon sänker en MEN innan hon hinner ta upp den andra?? :lol:

eller kommer och testa och stå upp? jag klicka även en gång då hon gick upp på bakbenen för att typ ge henne en ledtråd, kanske var korkat. :roll:

men jag tvivlar på att hon kommer erbjuda "sitt fint".. så vad blir nästa steg?? :?
magi

Inläggav catlin 26 mar 2009 23:34

Jag är så stolt som frishapat vårat första beteende. Ligga med hakan i backen - kanske inte det svåraste men iaf :D Nu försöker jag som Tajma här på forumet att hon ska ta tassen på nosen men det verkar stört omöjligt... en till sak kom jag ju på att jag frishapat nu. Lyfta på vänster tass i stående. Kanske var för enkelt det med :lol:
catlin

Inläggav Madelen 28 mar 2009 18:31

Kiwi kryper baklänges nu och har även lärt sig ett bra framlängeskryp tack vare min andra hund.

Jag vill lära henne ingång på vänster sida...men attans va svårt. Någon som har tips, funderar på att fuska med klossen...
Användarvisningsbild
Madelen

Föregående

Återgå till Party- och Cirkus- trix