Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

Utmaning i frishejping

Här får du tips på roliga trix eller lösningar när du kört fast på det där partytricket du ska ha till festen.

Re: Utmaning i frishejping

Inläggav LinaS 19 jan 2009 00:15

Det där såg ju jättebra ut Limpan, bra jobbat! :D

Liten lägesrapport kring vårt sitt vackert - det går bra! Och det har gått betydligt snabbare än jag trodde. Pejla har hittat bättre teknik för att komma upp i sitt-vackert-ställning (i början slet hon väldigt), och bjuder det en hel del nu när familjen sitter vid matbordet :D

Jag ska finslipa lite på det eftersom hon är lite sned, men i stort är jag nöjd!

Har även påbörjat ett nytt trix - att lyfta ena framtassen stående. Inte helt lätt att frishejpa med en hund som far omkring som en tok... gissa om jag har lust med tass på target, men nej! Nu ska det frishejpas vidare :D

Har skrivit en del om veckans shejpande i bloggen (http://hundbiten.bloggagratis.se) om ni är mer nyfikna...
Har ny blogg på mixr.se:
http://www.mixr.se/blog/user/30
Användarvisningsbild
LinaS

Inläggav Limpan 19 jan 2009 10:07

Tack ska ni ha :D

Visst går det fort med shejping, man blir ju bra förvånad! Hade jag blandat in target som var första tanken på dörröppningen så hade jag nog inte ens kommit ner till trappen ännu då jag tror post it target kommer bli apportföremål :roll:

Jag hade också tänkt mig en mer passiv övning, men det kan bli svårt hon är ju högt och lågt och överallt när vi shejpar, vilket också är kul!
Linn och Nässla - vem lär vem?

http://www.hundlycka.blogspot.com
Limpan

Inläggav LinaS 19 jan 2009 10:46

Eftersom att lyfta tassen från stående är rätt svårt behöver jag ett enklare trix att träna parallellt, och inspirerad av Maria Hagströms bloggfilm häromdagen (om platsliggning) ska jag lära Pejla att lägga sig duns rätt ner med hakan i backen.

Hon kan ligga med hakan i backen sedan förut, men nu börjar vi om lite. Första kriteriet körde vi igår, och det handlar om huvudets position - nosen ska peka framåt, oberoende av vart jag befinner mig eller vad jag gör. Det går framåt!
Har ny blogg på mixr.se:
Användarvisningsbild
LinaS

Inläggav zaza 19 jan 2009 11:00

Så roligt att läsa om alla! :D
Själv har jag för dåligt tålamod...gissa vem som senaste passet flyttade godishanden ut från kroppen, så att hon inte behövde släppa den med blicken för att snurra...Då fattade hon direkt, men det visste jag ju. Måste fundera över varför jag är så fixerad vid det färdiga beteendet, även om det är något så banalt som att snurra (som jag valde SPECIELLT för att vägen skulle vara viktigare än målet...).
Denna veckan har alla mina hundar apporteringsvecka, och NU ska här frishejpas metallapport!
Användarvisningsbild
zaza

Inläggav Fanny 19 jan 2009 11:09

LinaS skrev:Eftersom att lyfta tassen från stående är rätt svårt

Så svårt tror jag inte att det är egentligen. Har du funderat på att lära henne det liggandes först?
The person who says it cannot be done should not interrupt the person doing it

www.klickerklok.se
Användarvisningsbild
Fanny

Inläggav LinaS 19 jan 2009 13:05

Fanny skrev:
LinaS skrev:Eftersom att lyfta tassen från stående är rätt svårt

Så svårt tror jag inte att det är egentligen. Har du funderat på att lära henne det liggandes först?

Tror inte att det är svårt rent tekniskt, utan mer för att hon far runt :D
Men det är klart att det problemet får jag ju inte med en liggande hund... :) Ska testa!
Har ny blogg på mixr.se:
Användarvisningsbild
LinaS

Inläggav mariak 19 jan 2009 13:19

Jag tyckte det var ganska lätt att få henne att lyfta tassen ståendes. Min hund far oxå runt men jag koncentrerade mig på en tass och så fort den lyftes även om hon for runt så trillade polletten ner tillslut och hon blev ståendes och lyfte just den tassen jag ville. Har utvecklat det till en sittande vinkning.

Håller på att lägga på kommando på vinkningen. Nickandet har vi tagit en liten paus med för hon la gärna till nickandet samtidigt som hon vinkade och vinkande när hon nickade. Jag koncentrerar mig på vinkandet just nu och rulla-in-sig-i filten tricket men jag vet inte vad jag ska ha för kommando, ngn som har ett bra förslag? :?:
Maria med yrvädret Hanna
Användarvisningsbild
mariak

Inläggav Marta 19 jan 2009 13:34

Så, då var vi klara med "snurra"(motsols)! Nästa projekt blev "high five" men där fuskade jag faktiskt med tasstarget/musmatta då han var väldigt osäker på att trampa/dutta på mina händer.

Ni som har hundar som snurrar åt både höger och vänster, vad har ni för kommandon? Jag lade bara på snurra, så jag får nog fuska och köra handtecken på medsolssnurrandet....
Marta

Inläggav agrolsy 19 jan 2009 13:38

Marta skrev:Ni som har hundar som snurrar åt både höger och vänster, vad har ni för kommandon?

Jag gick en intro till freestyle-kurs och då föreslog hon snurra och spin, så det tänkte jag använda även om jag bara kommit till snurra än :mrgreen:
Användarvisningsbild
agrolsy

Inläggav Fanny 19 jan 2009 14:36

Marta skrev:Ni som har hundar som snurrar åt både höger och vänster, vad har ni för kommandon? Jag lade bara på snurra, så jag får nog fuska och köra handtecken på medsolssnurrandet....

Mina kommandon är "left" och "right"
The person who says it cannot be done should not interrupt the person doing it

www.klickerklok.se
Användarvisningsbild
Fanny

FöregåendeNästa

Återgå till Party- och Cirkus- trix