Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

Utmaning i frishejping

Här får du tips på roliga trix eller lösningar när du kört fast på det där partytricket du ska ha till festen.

Re: Utmaning i frishejping

Inläggav vitahunden 13 jan 2009 16:48

Toppen och så kul att läsa... Det här är vi också med på. Har inte bestämt vad det ska bli ännu men är också inne på något lugnt. Vi får se - återkommer.
Användarvisningsbild
vitahunden

Inläggav LinaS 13 jan 2009 18:11

Marta skrev:
zaza skrev:Jag har tagit mig vatten över huvudet... :D
Efter första passet inser jag att ALLT vi har shejpat inkluderar ögonkontakt. Att snurra gör det INTE.

Jag startade utifrån att min hund bjöd på en ingång...

Jag får också fram snurr utifrån ingång. Om jag ställer upp i träningspose så gör Pejla automatiskt en ingång. Jag förstärker några ingångar och slutar sedan. Eftersom hon inte är helt repetitionsklok kan hon testa några ingångar till trots att jag slutat klicka, och när hon gör en ny ingång från ingångsposition, om du förstår hur jag menar, så går hon rakt fram, gör en vänding/snurr och kommer in tillbaka i fotposition, och det här hade jag tänkt använda för att förstärka en snurr så småningom.
Har ny blogg på mixr.se:
http://www.mixr.se/blog/user/30
Användarvisningsbild
LinaS

Inläggav bacillen 13 jan 2009 18:48

zaza skrev:Jag har tagit mig vatten över huvudet... :D
Efter första passet inser jag att ALLT vi har shejpat inkluderar ögonkontakt. Att snurra gör det INTE. Gissa om min hund ens tittar i rätt riktning...
Men vi har fått fram:
Backa runt mig i superfart
Kasta sig i backen
Backa och stå på händer
Rulla runt
Bakbenstarget
Puffa på matskålen
Tasstarget mot stolen
Samt diverse gnyenden...

Husse kom in mitt i och frågade vad vi gjorde, Jag förklarade kort, han tittade på mig och frågade "men tror du inte att hon blir lite förvirrad?" Jo det tror jag...Fast jag hoppas att det går över.

Kul har vi iallafall! ;)

:lol: :lol: :lol:
Förlåt att jag skrattar men himla kul!!!
Lycka till!!
save the earth-it's the only planet with chocolate

Kråkas flygturer
Användarvisningsbild
bacillen

Inläggav Tajma 13 jan 2009 19:45

Har idetorka så någon får gärna komma med förslag. Detta har vi hittills eller är under konstruktion

fyra tassar i en skål
baklängeskryp
hopp-stå
spinn i högervarv runt mig
rulla
snurra h/v
sittfint ( ekorre-style )
skall
"smyga" krypa efter mig
"har du tråkigt?" han vänder sig bort och lägger huvudet över ena tassen liggande
backa upp på burkar
piaff ( påbörjad )
städa

kommer inte på några fler men det är nog det vi har i nuläget
Tajma

Inläggav zaza 14 jan 2009 16:31

Tack för snurr-tipsen! :D Måste testas.
Jag tänkte lite annorlunda, och bestämde mig för att byta snurrhåll eftersom hon redan är lite vriden efter allt fritt följ vid vänstersidan. Vi har kört väldigt traditionellt: titta till höger, vända huvudet lite till, ett steg till höger, osv. Efter två pass har jag nu en hund som backar full fart tre steg och sedan kastar sig till höger (ser väldigt rolig ut). Jag försöker belöningsplacera i snurr-riktningen, försöker verkligen klicka för en SNURRANDE rörelse och inte bara ett kastande hursomhelst, och placerar mig så att hon fortsätter snurren tillbaka till mig.
Vi har alltså en plan...(Och som en av mina mer framgångsrika vänner säger: så länge man har en plan så fixar sig det mesta på vägen).
Användarvisningsbild
zaza

Inläggav Marta 14 jan 2009 16:42

Nu snurrar min hund ett helt varv utan inledande "hjälp". Det går inte i någon raketfart precis och han håller 3-5 sek mellan rep, men vi är på g. Jag är övertygad om att farten kommer med säkerheten (och lite bättre godis...)
Marta

Inläggav agrolsy 14 jan 2009 17:08

Jag har fått i två tassar i skålen med båda hundarna, och försöker nu förstärka bakbenslyft med två tassar i skålen och låta bli att klicka när de rör på framtassarna eller skrapar. Det verkar vara mycket roligare att skrapa, bita på lådan etc än att lyfta baktassarna, så klickar jag fel en gång så tar det ett tag att bli av med det :mrgreen:

Har testat mig igenom fyra lådor också... Den första bytte jag för att den hade för höga kanter, den andra för att den var för lätt (och blev ivägburen... det var mycket roligare att bära än att trampa), den tredje för att Diesel lyckades trampa på kanten på den och välta den lite på sig (det var en långpanna) och det tyckte hon var läskigt. Nu har jag en pajform som står stabilt på golvet, låga kanter och den går inte att lyfta. Tillrättaläggande av miljön? Ja, jag tyckte att det var nog svårt att flytta bakben utan att kunna välja att bära iväg med skålan :mrgreen:
Användarvisningsbild
agrolsy

Inläggav Harriet 15 jan 2009 08:56

Jag tog fram en låda och började köra. Hon har ju väldigt lätt för att sätta i en tass sen sparkar hon på kanten med den andra men nu tog det inte lång tid innan bägge tassarna var i.
En gång hade hon alla fyra tassar i lådan men det var för att hon gick i den. :) Ja, jag skrev ju att hon skulle backa i men det bidde inte så. :oops: Hon är nu i antingen med bakbenen eller frambenen så det tar sig. :D
A friend of yours, a Curly of course.
http://www.ladusvalans.se
Användarvisningsbild
Harriet

Inläggav Limpan 18 jan 2009 15:51

Vi är klara!!

Eller ja, beteendet sitter väldigt bra nu iallafall, bifogar en liten länk till film.

Det tog oss tre pass, det första var det shejping med blick, hopp, och riktning.
Andra passet så klick för hopp i rätt riktning och blick på.
Tredje passet kom lite av sig självt och där träffade hon helt rätt 1/3 ggr.

Efter det så tog vi det på vägen när vi skulle ut/in, och då hade jag ingen klicker med mig och kunde därför inte klicka för små steg utan hon fick först när hon träffade rätt. Detta tog några gånger och nu sitter det faktistk väldigt bra.

Nu ska vi nog jobba bort att öppna när vi kommit in igen :roll:

http://se.youtube.com/watch?v=lFtVB_Toen0

Så nu ska jag komma på ett nytt beteende att shejpa in...
Linn och Nässla - vem lär vem?

http://www.hundlycka.blogspot.com
Limpan

Inläggav agrolsy 18 jan 2009 16:46

Limpan skrev:Vi är klara!!

Eller ja, beteendet sitter väldigt bra nu iallafall, bifogar en liten länk till film.

Det tog oss tre pass, det första var det shejping med blick, hopp, och riktning.
Andra passet så klick för hopp i rätt riktning och blick på.
Tredje passet kom lite av sig självt och där träffade hon helt rätt 1/3 ggr.

Efter det så tog vi det på vägen när vi skulle ut/in, och då hade jag ingen klicker med mig och kunde därför inte klicka för små steg utan hon fick först när hon träffade rätt. Detta tog några gånger och nu sitter det faktistk väldigt bra.

Nu ska vi nog jobba bort att öppna när vi kommit in igen :roll:

http://se.youtube.com/watch?v=lFtVB_Toen0

Så nu ska jag komma på ett nytt beteende att shejpa in...

Jättekul att se!
Användarvisningsbild
agrolsy

FöregåendeNästa

Återgå till Party- och Cirkus- trix