Blindbyten
9 inlägg • Sida 1 av 1
Blindbyten
Blindbyten, för/nackdelar? Vad tycker ni?
-

Pillango - Inlägg: 44
Re: Blindbyten
Va ingen som vågat svar? Jag hade ju tänkt vänta tills någon annan svarat, men jag får väl vara den som börjar
Har tävlat agility i mer än 9 år med en springer som jag började med på SBK kurser, då gällde Marie Hansson inlärningen och blindbyten var väldigt förbjudet. Sedan gick jag en kurs för ca 3 år sedan med samma hund för Veronica Bache och fick lära mig blindbyten med samma hund.
Idag tränar jag en border collie inför debuten i agility och där har jag valt Greg Darretts handlingssystem, där igen blindbyten är ett stort NO!NO!
Så mina tankar om det:
I Gregs systemet så bryter blindbyten mot en av de första reglerna "att alltid titta på hunden", sedan är det även många andra saker som man bryter mot. Då man vill ha konsekvens i Gregs system så väljer jag då bort det på min border, sedan tycker jag att ju mer jag har satt mig in i systemet desto mindre känns det som om du skulle behöva det i den handlingen.
Med min springer som jag inte hade något riktigt handlinssytem med hur tänkte jag då? Jo fördelen med blindbyten för henne var att då man enligt den handlingen jag lärde mig från början så gjorde man bakombyten i L-formation, vilket leder till att du ALLTID kom efter hunden i ett bakombyte. Så för oss blev lösningen att där jag inte han med framförbyten att använda blindbyten istället för bakombyten. Stor fördel! Vissa hundar blir även lite eggade av blinbyten men det tror jag beror lite på dess träning och ens relation med hunden.
De stora nackdelarna med blinbyten är att många utför dem helt FEL!!! Ett korrekt blindbyte sker när hunden tar av med framtassarna på hindret, och du som förare skall du vara nästan ända fram vid nästa hinder då. Så du behöver massa självständighet och bra grundträning för att hunden skall kunna göra det bra.
Sedan är det alltid du som förare som genomför bytet, det är aldrig hunden som skall blindbyta dig (jag kallar det lite fräkt fulbyte när de bara smiter bakom ryggen på föraren). Så du behöver lära hunden att aldrig smita bakom ryggen om du inte genomför bytet.
Det är väldigt många som slarvar enormt med sina blindbyten och träningen av dem och så är det en större risk att använda dem om man är nybörjare, man har inte den kroppskontroll och träningen som de mer kunniga har. Så min åsikt att om man väljer blindbyten i sin träning som nybörjare så bör man vänta med att lära hunden dem tills den lärt sig att den aldrig får smita bakomryggen på dig. Det är alltid föraren som skall ge tydliga signaler för när det är blindbyte på G.
Några fler som vill fylla på? Jag har säkert missat något eller varit otydlig med något så fråga gärna mer
Har tävlat agility i mer än 9 år med en springer som jag började med på SBK kurser, då gällde Marie Hansson inlärningen och blindbyten var väldigt förbjudet. Sedan gick jag en kurs för ca 3 år sedan med samma hund för Veronica Bache och fick lära mig blindbyten med samma hund.
Idag tränar jag en border collie inför debuten i agility och där har jag valt Greg Darretts handlingssystem, där igen blindbyten är ett stort NO!NO!
Så mina tankar om det:
I Gregs systemet så bryter blindbyten mot en av de första reglerna "att alltid titta på hunden", sedan är det även många andra saker som man bryter mot. Då man vill ha konsekvens i Gregs system så väljer jag då bort det på min border, sedan tycker jag att ju mer jag har satt mig in i systemet desto mindre känns det som om du skulle behöva det i den handlingen.
Med min springer som jag inte hade något riktigt handlinssytem med hur tänkte jag då? Jo fördelen med blindbyten för henne var att då man enligt den handlingen jag lärde mig från början så gjorde man bakombyten i L-formation, vilket leder till att du ALLTID kom efter hunden i ett bakombyte. Så för oss blev lösningen att där jag inte han med framförbyten att använda blindbyten istället för bakombyten. Stor fördel! Vissa hundar blir även lite eggade av blinbyten men det tror jag beror lite på dess träning och ens relation med hunden.
De stora nackdelarna med blinbyten är att många utför dem helt FEL!!! Ett korrekt blindbyte sker när hunden tar av med framtassarna på hindret, och du som förare skall du vara nästan ända fram vid nästa hinder då. Så du behöver massa självständighet och bra grundträning för att hunden skall kunna göra det bra.
Sedan är det alltid du som förare som genomför bytet, det är aldrig hunden som skall blindbyta dig (jag kallar det lite fräkt fulbyte när de bara smiter bakom ryggen på föraren). Så du behöver lära hunden att aldrig smita bakom ryggen om du inte genomför bytet.
Det är väldigt många som slarvar enormt med sina blindbyten och träningen av dem och så är det en större risk att använda dem om man är nybörjare, man har inte den kroppskontroll och träningen som de mer kunniga har. Så min åsikt att om man väljer blindbyten i sin träning som nybörjare så bör man vänta med att lära hunden dem tills den lärt sig att den aldrig får smita bakomryggen på dig. Det är alltid föraren som skall ge tydliga signaler för när det är blindbyte på G.
Några fler som vill fylla på? Jag har säkert missat något eller varit otydlig med något så fråga gärna mer
When you correct a dog, you are punishing him for your poor training - Susan Garrett
www.keepiteasy.se
www.keepiteasy.se
-

succubus - Inlägg: 119
succubus skrev:De stora nackdelarna med blinbyten är att många utför dem helt FEL!!! Ett korrekt blindbyte sker när hunden tar av med framtassarna på hindret, och du som förare skall du vara nästan ända fram vid nästa hinder då. Så du behöver massa självständighet och bra grundträning för att hunden skall kunna göra det bra.
Oj - jag hade ingen aning om att det fanns regler när det gäller blindbyten...
Enda fördelen med blindbyten som jag ser det är att man sparar sina egna knän - det sliter ganska hårt på en 40+:ares knän att tvärnita och snurra runt..! Men jag struntar i mina knän och väljer att vara konsekvent mot min hund istället, genom att följa Greg Derretts handlingsystem! (fast ibland kan jag råka göra ett blidbyte medan min hund är inne i en makarontunnel
Cecilia med Udo (pudel), Cartman (juck rudel) och Ninja (bc)
http://udosblogg.pudeltv.se
-

pudelcilla - Inlägg: 179
Oj - jag hade ingen aning om att det fanns regler när det gäller blindbyten...![]()
![]()
Självklart så finns det ju olika sätt att göra blindbyten på, men jag tycker ju absolut att mitt sätt är bäst
De framförbyten jag lärde mig med min springer var mer av sorten, spring till en punkt, stanna precis framför hindret, snurra på stället med gärna så många steg som möjligt, försök sedan att accelerera förbi hunden. Glöm inte att vara så mycket i vägen för hunden som det bara går
Jag som är ung känner inget behov av att göra blinbyten pga att spara på knäna, utan när jag gör blindbyten på min springer är när jag inte hinner göra ett framförbyte utan risk för krock och inte vill välja ett bakombyte då jag vill ligga före hunden i en senare del av banan. Då väljer jag ett blindbyte på henne.
Men som sagt har jag ju konverterat till Greg systemet, så jag ser nog blindbyten lite som en ersättning för dålig träning
When you correct a dog, you are punishing him for your poor training - Susan Garrett
www.keepiteasy.se
www.keepiteasy.se
-

succubus skrev:De framförbyten jag lärde mig med min springer var mer av sorten, spring till en punkt, stanna precis framför hindret, snurra på stället med gärna så många steg som möjligt, försök sedan att accelerera förbi hunden. Glöm inte att vara så mycket i vägen för hunden som det bara gårSå verkligen inget i jämförelse emot Gregs systemet eleganta tre stegs byten i fart, så de tog mer tid.
Det låter ungefär som jag gjorde förr
Cecilia med Udo (pudel), Cartman (juck rudel) och Ninja (bc)
-

pudelcilla - Inlägg: 179
Nej vad kul! De kommer bli väldigt mycket släkt med Keep. Både Jake och Holly har Fan i stamtavlan som är Keeps mamma. Släkten är värst
Du kan ju hoppas på att det blir en lite medium border och inte en älg som Keep, större möjlighet att hinna med framförbyten då kanske
Du kan ju hoppas på att det blir en lite medium border och inte en älg som Keep, större möjlighet att hinna med framförbyten då kanske
www.keepiteasy.se
www.keepiteasy.se
-

Jag är en nybörjare i agility, och har inte tävlat ännu, så ni behöver inte bry er om mina åsikter
Efter att ha tränat ca 1 år med min snabba pudel och att ha tittat på ganska många agilitytävlingar, så har jag kommit fram till att det kunde vara nyttigt att kunna blindbyte också.
Orsaken är helt enkelt att det är snabbare för mig att springa rakt än att snurra runt. Speciellt i sådana fall om jag skulle behöva byta efter en kontakthinder men hunden har hunnit till sista kontaktfältet före mig och jag måste springa förbi hunden, skulle det gå snabbare att ta ett blindbyte i stället för att börja snurra runt. Det förkortar ju tiden som hunden ska vänta stående på kontaktfältet. (Förutsatt här att man inte använder running contacts och att bakombyte inte skulle vara ett bättre alternativ på den banan. Dessutom ska man ha så säkra kontaktfält att hunden klarar av att stå kvar medan jag springer förbi och vänder ryggen...) Med ett bra blindbyte kunde jag i det fallet spara lite tid.
Det är såklart fråga om dålig planering/handling om jag inte hinner placera mig före hunden som jag hade tänkt mig, men med blindbyte kan man kanske rädda situationen med mindre skador än om man försöker fortsätta enligt det som man hade planerat.
Efter att ha tränat ca 1 år med min snabba pudel och att ha tittat på ganska många agilitytävlingar, så har jag kommit fram till att det kunde vara nyttigt att kunna blindbyte också.
Orsaken är helt enkelt att det är snabbare för mig att springa rakt än att snurra runt. Speciellt i sådana fall om jag skulle behöva byta efter en kontakthinder men hunden har hunnit till sista kontaktfältet före mig och jag måste springa förbi hunden, skulle det gå snabbare att ta ett blindbyte i stället för att börja snurra runt. Det förkortar ju tiden som hunden ska vänta stående på kontaktfältet. (Förutsatt här att man inte använder running contacts och att bakombyte inte skulle vara ett bättre alternativ på den banan. Dessutom ska man ha så säkra kontaktfält att hunden klarar av att stå kvar medan jag springer förbi och vänder ryggen...) Med ett bra blindbyte kunde jag i det fallet spara lite tid.
Det är såklart fråga om dålig planering/handling om jag inte hinner placera mig före hunden som jag hade tänkt mig, men med blindbyte kan man kanske rädda situationen med mindre skador än om man försöker fortsätta enligt det som man hade planerat.
- Noora
Jag använder blindbyten av den enkla anledningen att jag kan hålla högsta fart på mig själv. Har en hund som anpassar sig helt efter hur fort jag rör mig och kan jag hålla full fart går det snabbare. Vissa gånger kan jag lägga in det för jag vill prova om det kan vara ett alternativ. Jag ser också många fel utförda blindbyte (givetvis gör alltid JAG rätt
), men jag ser väldigt mycket "fel" utförd annan handling också. I ett framförbyte är du aldrig lika snabbt igång framåt igen som efter ett blindbyte och det är där jag tycker den största fördelen är. Och jag slipper bakombyte (som jag timar alldeles för dåligt). Å andra sidan har man lite bättre kontroll (eller iallafall jag) på hunden med framförbyte, men det är säkert en träningssak.
- boxerasa
Jag använder blindbyten där jag törs av den enkla anledningen att jag lätt tappar orienteringen vid ett framförbyte - mer än en gång har jag krockat med ett hinder eller varit i vägen för hunden under/efter bytet. "Där jag törs" är iaf än så länge bara vid böjda tunnlar och i platten, där ser ju hunden ändå inte vad jag gör så jag ser inga fördelar med att krångla med framförbyte när jag lätt kan smita över i bibehållen riktning. Har EN gång testat det vid hopphinder på tävling och det gick inte så bra, jag tänkte så mycket på att hinna före att jag tappade kontakten med hunden och hon tog fel hinder...
Men på träning funkar de utmärkt och jag har inte märkt någon tendens till fulbyten hos min hund, så jag ska träna vidare och försöka använda dem på tävling vid lämpliga situationer.
Men på träning funkar de utmärkt och jag har inte märkt någon tendens till fulbyten hos min hund, så jag ska träna vidare och försöka använda dem på tävling vid lämpliga situationer.
-

Ellabella - Inlägg: 119
9 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Agility och Freestyle