Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

Kryp

Här diskuterar vi tävlingslydnad och brukslydnad.

Re: Kryp

Inläggav succubus 03 feb 2010 23:33

Om hunden har dålig bakdelskontroll kan det var en fördel att träna på andra trix som främjar kroppskontrollen. Några exempel är raka bakande, backa upp på föremål, backa runt dig och att kunna lyfta en tass (både framtassar och baktassar).

Blev riktigt träningssugen själv nu, man kanske skulle börja med lite baklänges kryp? ;)
When you correct a dog, you are punishing him for your poor training - Susan Garrett
www.keepiteasy.se
Användarvisningsbild
succubus

Inläggav Nebraska 04 feb 2010 12:15

Fanny skrev:Jag tycker att det är enormt mycket enklare att lära in baklängeskryp eller sidledeskryp än framåtkryp :D

Just därför kan det kanske vara en idé att börja där om man har svårt att få fram några rörelser alls? :P
Användarvisningsbild
Nebraska

Inläggav Fanny 04 feb 2010 19:37

Nebraska skrev:
Fanny skrev:Jag tycker att det är enormt mycket enklare att lära in baklängeskryp eller sidledeskryp än framåtkryp :D

Just därför kan det kanske vara en idé att börja där om man har svårt att få fram några rörelser alls? :P

Precis! Det blir ofta så jag börjar. Man får bara akta så att man inte fastnar där, kan vara svårt att få dem att röra sig framåt sedan annars.
The person who says it cannot be done should not interrupt the person doing it

www.klickerklok.se
Användarvisningsbild
Fanny

Inläggav Nebraska 04 feb 2010 21:00

Fanny skrev:
Nebraska skrev:

Precis! Det blir ofta så jag börjar. Man får bara akta så att man inte fastnar där, kan vara svårt att få dem att röra sig framåt sedan annars.

Tack för att du påminner mig :)
Användarvisningsbild
Nebraska

Inläggav ivra02 05 feb 2010 19:38

Håller med Fanny :) det är svårt att få ett riktigt bra framåtkryp iom att uppåttanken kommer så fort det är dags att röra sig framåt ;) men om man bara har tålamod och klickar ett ben i taget i början så brukar det lossna fint se´n!
Användarvisningsbild
ivra02

Inläggav boxerasa 05 feb 2010 20:17

Jag gick förmodligen (som i mycket annat :oops: ) för fort fram. Och då började jag belöna neråt tänk. Jag hade en tasstarget långt fram och då blev focus inte riktat framåt/uppåt utan framåt/neråt. Var snabb och klickade när han sänkte huvudet, alltså nästan innan han flyttade första tassen. Nu hade jag ju problemet att han kastade sig framåt. Flygande kryp s a s. Sedan råkade jag klicka någon gång när han låg med rumpan på sidan. Det såg i o f ganska komsikt ut när han försökte hasa sig framåt på sidan :D Nu börjar det se fint ut. Lugnt och sansat. Inte perfekt, men jag vill gärna inte pilla för mycket eftersom vi haft så mycket problem så att han ett tag tyckte det var jätteäckligt att krypa. Nu är han fokuserad och vet vad som är tänkt.
boxerasa

Inläggav falkenstrio 10 feb 2010 23:08

och jag som inte fattar hur jag ska få min hund att krypa bakåt samt svänga åt vänster. hmm framåt kryper han med väldigt bra teknik, så det här var ju en bra tråd för mig med=)
falkenstrio

Inläggav Nebraska 11 feb 2010 00:00

För lågt tänk fram brukar resultera i hög bak och för lågt tänk bak brukar resultera i hög fram - krypet är en balansakt.
Användarvisningsbild
Nebraska

Inläggav Splach 13 feb 2010 20:54

Min hund lärde jag faktiskt kryp genom att lägga honom och sedan locka med något framför, tänkte använda target först, men det funkade inte som jag ville.
Efter mycket om och men gav jag faktiskt upp att vänta på att han skulle röra sig själv, han var för "duktig" på att ligga still het enkelt.. :lol:

Slutade med att jag använde en retning, som godis eller leksak och belönade när han rörde sig framåt.
Ibörjan var jag väldigt nära så pass att han var precis tvunget till att ta ett mini kryp steg framåt för att komma fram.
Sedan utökade jag.

Numera kan han krypa i position, jag kan lägga honom gå iväg och kalla in honom med kryp osv.
Splach

Inläggav bobhund 19 jun 2010 13:21

Jag hade samma problem med inlärning av kryp (och fjärr), eftersom hunden var blixtstilla i sin position pga att vi tränat omvänd lockelse. I krypet löste det sig med att vi började träna på att krypa bakåt istället då kunde jag använda handen nära hunden och hunden flyttade sig lättare. Sen tränade vi framåt med godisskål framför då tänkte han inte längre omvänd lockelse=frysa i position, och jag kunde hjälpa honom med att dra honom sakta framåt med en handrörelse, klicka en rörelse i taget, först vänster ben bak, sedan höger ben bak, sedan vänster fram och höger fram. Har alltid hunden nos mot näsa i början och sitter ner med honom på golvet. Försöker att tänka på att även belöna väntan i detta moment eftersom jag vill att hunden ska lyssna på mitt kommando och mina rörelser för att undvika att hunden glider iväg framåt på eget bevåg längre fram, så jag använder faktiskt omvänd lockelse i krypet idag, nu när hunden kan tekniken och det funkar kanon.
Vet inte om det funkar för alla, men det har funkat bra för oss.
bobhund

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingslydnad och Brukslydnad