Klickerträning

av klickertränare, för klickertränare

Snabbt sättande från ligg

Här diskuterar vi grundfärdigheterna efter schemat beskrivet i boken Lydighestrening i teori og praksis

Snabbt sättande från ligg

Inläggav xamarlenax 31 jan 2010 12:55

Hej!
Ska börja med sättande från ligg och vill hitta förkunskaper som gör att sättandet blir så bra som möjligt redan från början (snabbt, parallella framtassar). Har ni några tips?

-marlene
” You can get everything in life you want, if you can just help enough other people get what they want.” - Zig Zigler
Användarvisningsbild
xamarlenax

Re: Snabbt sättande från ligg

Inläggav Fanny 31 jan 2010 13:12

Både hoppstå och att sitta vackert tycker jag är bra förkunskaper.
The person who says it cannot be done should not interrupt the person doing it

www.klickerklok.se
Användarvisningsbild
Fanny

Inläggav xamarlenax 31 jan 2010 13:18

Hej!
Rent logiskt kan jag förstå att hoppstå och sitt vackert är bra förkunskaper men hur, rent praktiskt, blir det ett sättande? Håller på att skriva kriterieplan... Om hunden älskar sitt vackert och hoppstå så kan ett bra sättande ske spontant eller? Det är ju lite annorlunda utgångspunkt när hunden ligger ner menar jag.... Å andra sidan så kan Diva backa liggande så ska det väl kunna gå ;)
” You can get everything in life you want, if you can just help enough other people get what they want.” - Zig Zigler
Användarvisningsbild
xamarlenax

Inläggav Fanny 31 jan 2010 14:38

Hmmm... jag är rätt så dålig på att skriva kriterieplaner. Men så här hade jag tänkt:

Förkunskaper:
- Sitt
- Ligg
- Hoppstå
- Sitta vackert

När hunden kan alla de beteendena så börjar jag nog med att bara få hunden att bjuda något slags sitt från ligg, utan att bry mig så mycket om tekniken. Jag belönar alla tendenser till att sätta sig upp och vill bara få hunden att förstå konceptet med ligg-sitt-ligg-sitt-ligg. När hunden förstår det, så börjar jag blanda in till exempel hoppstå (precis innan mitt ligg-sitt-pass, till exempel) för att få en bättre teknik. Och jag repeterar kanske sitt vackert och jobbar med ligg-sitt vackert-ligg-sitt vackert ett pass för att få hunden att tänka mer uppåt.
The person who says it cannot be done should not interrupt the person doing it

www.klickerklok.se
Användarvisningsbild
Fanny

Inläggav xamarlenax 31 jan 2010 15:06

Hej!
Tack! Ett tydligt och konkret svar, me like :D
Användarvisningsbild
xamarlenax

Inläggav SofiaK 01 feb 2010 08:27

Jag började fundera på hur jag skulle få till sättande från stå igår (med fastlåsta baktassar) eftersom jag bara får fastlåsta framtassar; och kom också fram till att jag måste jobba med sitta fint :mrgreen:
Har alltså inget mer att tillföra- är bara stolt över att jag kom på det själv :lol:
Matte till Ragnar (showlabbe) f. 2001 och Bosse (mellanpudel) f.2008 och Doris (jaktlabbe) f. 2010
Användarvisningsbild
SofiaK

Återgå till Grundfärdigheter